Christer Sjökvist: ”Vi skyddsombud drar nytta av varandras kunskap”

Grand hotell i all ära, men det är till sjöss han trivs bäst. Christer Sjökvist är bartender på Silja Galaxy och deltar just nu i arbetet med att uppdatera nyinflaggningen till svensk standard.


Christer Sjökvist

Ålder: 54
Bor: Lägenhet i Solna norr om Stockholm
Familj: Kombo med kompisen Kicki sedan 1979
Yrke: Bartender på Silja Galaxy
Bakgrund: Kockelev, servitör på hotell, krogar och ombord på Svenska Amerikalinjens Gripsholm. Bartender inom Silja Line sedan 1985. Skyddsombud sedan 1997.
Bra arbetsmiljö är viktigt därför att: Den påverkar allt vi gör. Inte minst slutresultatet, alltså hur våra passagerare upplever oss och fartyget. Men det är också viktigt därför att den som är frisk, glad och nöjd utför ett bättre arbete och har färre sjukskrivningsdagar än den som misstrivs.

Mycket går att förändra och förbättra. Annat är som det är. Sedan Galaxys estniska flagg ersattes med en blågul sommaren 2008, har besättningen jobbat hårt för att anpassa inredning och rutiner efter svenska bestämmelser.
– Det sägs att det brukar ta ungefär ett år att köra in ett fartyg och vi har kommit halvvägs. Vi har åstadkommit en hel del under den här tiden och nu får vi se framtiden an med viss tillförsikt, säger Christer Sjökvist som är huvudskyddsombud ombord.

En översyn har gjorts på samtliga avdelningar vilket gett en god överblick av vad som behöver åtgärdas. Utifrån det systematiska arbetsmiljöarbetet har risker och problemområden identifierats och handlingsplaner upprättats. De hala köksgolven har lagts om, dubbelhytter blir enkelhytter med egna telefoner och de alltför kraftiga kylskåpsmagneterna byts ut mot mer lättöppnade lås, för att nämna något av det som är på gång.
– Det systematiska arbetsmiljöarbetet började vi med nästan direkt. Jag och befälhavaren gick runt på de olika avdelningarna och tittade på vilka risker som fanns tillsammans med personalen. Vi har också haft en ljudingenjör här som mätt bullernivåer och en ergonom. Deras synpunkter har vi också lagt in i sam-pärmen.

Logistiken är svår att förbättra
Men inom vissa områden är det svårt att hitta bra lösningar. Framför allt gäller det logistiken, berättar Christer Sjökvist.
– Fartyget har inga containerportar så vi måste ta ombord alla varor via akterrampen. Sedan ska vi hinna köra upp grejerna till avdelningarna innan avgång och det är enormt stressigt eftersom vi bara ligger till kaj en timme.

Christer Sjökvist hör till dem som tidigare jobbade på Galaxys företrädare på linjen Stockolm Åbo, Silja Festival. Då var de mellan 12 och 15 skyddsombud. Nu hoppas han att de snart ska vara 20 stycken eftersom Galaxy har en betydligt större besättning. Att rekrytera nya arbetsmiljöentusiaster tror han inte blir något större problem.
– När allt rullar som på oljade hjul är det svårt att hitta nya skyddsombud. Men när det händer saker, som nu när vi bytt fartyg och allt inte är som det brukar vara, då är det mycket lättare.

På ett fartyg av Galaxys storlek, med plats för 2800 passagerare, går det som huvudskyddsombud inte att ha detaljkunskap om förhållandena på varje avdelning.
Christer Sjökvist är mer av en samordnare och har regelbunden kommunikation med de andra skyddsombuden. Någon konkurrens mellan avdelningarna upplever han inte, snarare att man drar nytta av varandras kunskaper.

– Vi har exempelvis en lokalvårdare som brinner för det här med kemikalier och farliga ämnen, och hon har varit runt på alla avdelningar och pratat om detta. Jag brukar uppmuntra skyddsombuden att så snart som möjligt gå arbetsmiljöutbildningarna och att hitta en egen nisch, säger han.

Stökiga passagerare ger problem
Christer Sjökvist jobbar i den övre baren i nattklubben som sträcker sig över två däck. För cateringpersonalen är buller och stress två stora problemen, men det kan även passagerarna vara.
– En del av de yngre ställer verkligen till det och skapar en dålig psykosocial arbetsmiljö för oss alla. Det är farligt att generalisera, men många 18- till 20-åringar beter sig illa. Antingen är de bara hänsynslösa och stökiga eller också är det någon ny typ av drog som gör dem aggressiva. Många gånger är de hotfulla också och vi håller på att diskutera vad vi ska göra åt det.

Men under Christer Sjökvists dryga 30 år till sjöss har arbetsmiljön förbättrats avsevärt. Då han som 19-åring mönstrade på Svenska Amerikalinjens Gripsholm var det en betydligt tuffare tillvaro än på dagens fartyg.
– Det var en fruktansvärd pennalism ombord. Man var exempelvis tvungen att bevaka sitt bordssilver, vilket ingen hade berättat för mig när jag började. Så när jag försvann ut i disken en stund så var hälften av grejerna borta när jag kom tillbaka, det hade kollegorna stulit. Men jag lärde mig vad som gällde och jobbade kvar där till och från under ett par år.

Efter att ha serverat välbärgade dollarturister gick han iland och under nästan tio år arbetade han på några av Stockholms mest namnkunniga krogar, som Grand hotell, Sheraton och Dalarö Skans. Men han saknade livet till sjöss och sedan mitten av 1980-talet har han varit anställd inom Silja Line.
– Att jobba till sjöss är en livsstil som passar mig. Det är nog rotlösheten i mig som gör att jag trivs ombord, säger han.

Linda Sundgren

Drivs av Breakwater Publishing