Elsystemen på Gotlandia II slits hårt

Sommartid har Gotlandias elingenjörer fullt upp. Under gång handlar det mest om att laga utrustning som går sönder på passagerardäcken medan det planerade underhållet tas omhand till kaj under tidiga morgnar.

Det är ännu en strålande sommardag när HSC-fartyget Gotlandia II lämnar kajen i Nynäshamn för avgång mot Visby. Den här tiden på året går Destination Gotlands färjor enligt täta turlistor och med korta hamnuppehåll, vilket i sin tur innebär stora påfrestningar för de elektriska systemen och utrustningen ombord.
– Det är otroligt mycket elektronik i en sådan här båt och slitaget är enormt, säger elingenjör Tommy Vinblad. Alltid är det något som behöver lagas och det kan handla om allt från trasiga brödrostar till att byta ut eller laga kretskort i processorutrustning.
Gotlandia II är ett höghastighetsfartyg vilket innebär att hon är byggd i lätta material och med begränsade utrymmen, allt för att hålla nere vikten. Istället för en komplett utrustad byssa finns ett tillredningskök där maten ombord bereds.
Serveringen är öppen under hela överresan och med fullsatt båt blir tempot högt.
– Här inne händer det ganska mycket med utrustningen, framför allt i början av säsongen innan allt gått sönder klart, säger Tommy när vi står i dörrhålet in till byssan. Och när något händer är det nästan alltid panik eftersom det står passagerare och väntar på sina beställningar. För
någon vecka sedan gick en av ugnarna sönder och då var vi tvungna att flytta andra ugnar och utrustning för att komma åt den som var trasig. Det var inte roligt.
Tommy har varit till sjöss i 30 år, främst i Gotlandstrafiken. På Gotlandia II började han 2006 när fartyget var nytt. Han säger att det under de tolv år som hon varit i trafik hänt mycket på elektroniksidan, vilket inneburit mer att göra för hans del.
– Under åren har man förändrat och lagt till för att öka utbudet och förbättra servicen till passagerarna, men till slut blir systemen överbelastade och går sönder, säger han. Samtidigt har elektroniken blivit mer avancerade och det är inte alltid som vi själva kan laga grejerna.
Om felet sitter långt in i ett komplext system, eller om det handlar om programmering, anlitas istället specialiserade tekniker direkt från systemkonstruktören.
– Vi börjar alltid att felsöka själva och tar oss så långt in som vi kan. Men allra längst in i de riktigt stora systemen, som exempelvis AC-systemets PLC-program, tar det stopp för oss, säger Tommy.

Säkerheten framför allt
Vi lämnar de stimmiga passagerardäcken och tar lejdaren ner till maskinavdelningen där Tommy har sin verkstad. Här är det ganska varmt och det bullrar från en intilliggande kompressor. På arbetsbänken står en isärplockad förstärkare till fartyg-ets utropssystem.
– Det är något fel i nätaggregatet, men exakt vad som inte fungerar vet jag inte. Det tog en timme bara att plocka isär den och jag har inte hunnit börja felsöka ännu, säger Tommy och tillägger att maskinrummen med framdrivningsmaskineri och generatorer för elproduktion är hans primära arbetsområden ombord.
På grund av bullret har han hörselkåpor när han jobbar i verkstaden. Han säger också att han är noga med att alltid försäkra sig om att strömmen är avslagen innan han påbörjar ett arbete.
– Säkerheten är något som hela tiden finns i bakhuvudet när man jobbar med el och det har blivit betydligt bättre sedan jag började. Förr slog man till kablarna med fingrarna för att kontrollera om det var ström i dem. Numera använder man digitalmultimeter istället. Visst har det hänt att man fått en stöt någon gång, men inget allvarligare.
Eftersom fartyget saknar besättningshytter gör Tommy som alla andra som jobbar här ombord och spenderar frivakt-erna på Gotland. Själv är han bosatt på ön och kan åka hem och vila. Övriga beger sig till de hotell och lägenheter som rederi-et ordnat. Halv fyra på morgonen börjar Tommy sin arbetsdag. Då har han drygt tre timmar innan första morgonturen att ägna åt underhåll och sådant som inte kan göras under gång.
– När jag kommer ombord får jag en lista på sådant som gått sönder senaste resan och det kan vara allt från ljudet i någon stol som krånglar till huvudmaskin som inte vill starta. Sedan är det upp till mig att prioritera mellan att laga eller ta hand om planerat underhållen. Att det inte är något som gått sönder har jag aldrig varit med om även om det är lugnare vissa
perioder, säger han.

Föråldrade system
Gotlandia II går vanligtvis i trafik fram till andra halvan av oktober. Därefter läggs hon upp till nästa års högsäsong som drar igång i samband med påsken. Fartygets elingenjörer är åretruntanställda och under vinterhalvåret fokuserar Tommy och hans kolleg-or framför allt på att omhänderta de större systemen.
– Båten börjar bli till åren och flera system är föråldrade, som vårt analoga CCTV-system, alltså det kamerasystem som används för att kunna övervaka fartyget vid en incident eller utrymning. De går knappt att hitta delar till det längre och vi kanske behöv-er byta ut det helt och hållet.
Och det är inte bara kamerasystemet som är svårt att hitta delar till, berättar Tommy.
– Det är väldigt mycket delkomponenter som inte tillverkas längre och det går åt mycket tid att jaga delar runt om i världen. Dessutom måste allting vara godkänt, ha rätt klassning och läggas in i vårt interna system innan vi kan beställa. Även underhållsprogrammen och dokumentationen har blivit mer omfattande med åren och jag lägger betydligt mer tid på administration idag än jag gjorde förr.

Linda Sundgren, text och bild

Drivs av Breakwater Publishing