Halkolycka i snöväder

Befälhavaren på en mindre passagerarbåt skulle springa över till ett systerfartyg för att hämta en reservdel. Det var tio till femton grader kallt med snö och is. Kollegan ombord var kvar på bryggan och höll fartyget mot kajen. Efter en stund reagerade denne över att det tog oväntat lång tid för befälhavaren att komma tillbaks och spanade ut mot det andra fartyget. Besättningsmedlemmen upptäckte då att befälhavaren stod på kajen och förstod att något var på tok. Besättningsmedlemmen sprang ner för att hjälpa till och det visade sig att befälhavaren var skadad. Han hade halkat på det andra fartygets däck, fallit handlöst och slagit i huvudet kraftigt. På det fartyg där befälhavaren hämtade delar saknades det mattor och halkskydd på däcket och det var varken inte skottat eller saltat. Befälhavaren blev sjukskriven i två månader i första skedet. Det är viktigt att de ytor där människor rör sig är halk-skyddade på lämpligt sätt och att det finns utrustning och organisation för att hålla snö och is borta.

Drivs av Breakwater Publishing