Hoppa iland med tross – en riskfylld vana

Inom delar av kusttonnaget och på andra mindre fartyg förekommer det att besättningarna hoppar iland med trossen vid tillägg.
– Det här är jättefarligt och kan sluta hur illa som helst, varnar Mikael H Andersson, arbetsmiljöhandläggare vid Transportstyrelsen.

Ibland saknas trossvakt, ibland vill rederiet inte betala extra för den tjänsten. I stället låter man en besättningsman hoppa iland med trossen. Men en sådan manöver kan sluta illa. Risken att skada sig när man landar på kajen är överhängande och hamnar någon i vattnet finns en stor risk att bli klämd mellan kaj och fartyg.
– Jag har själv jobbat på båtar där man hoppat iland och man var lika rädd varje gång för att det skulle hända något. Ibland har man ett fribord på ett par meter när man kommer in och så ska någon klättra på utsidan av relingen, ta spjärn mot fartyget och hoppa. Det här är verkligen inte bra, säger Mikael H Andersson.

Han säger att det främst är på mindre, lotsbefriade fartyg under 70 meter som man väljer bort trossvakten. Förutom mindre tank- och torrlastare gäller det också olika sorters passagerarfartyg. Bland annat de båtar som sommartid trafikerar Göta kanal eftersom det saknas trossvakter längs kanalen.
– Där har man unga killar och tjejer, sommarfåglar, som håller på med detta. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan det händer en allvarlig olycka, säger Mikael H Andersson.

Linda Sundgren

Drivs av Breakwater Publishing