Motorman belönad för rälsvagn

1.3Tack vare en vagn på räls i lastrumslejdaren kan många ryggar sparas ombord på M/S Franklin. Bakom uppfinningen står bland andra Björn Elmström, en sjöman ända in i själen.

– Att tvinga en att ta ett landjobb är nog det värsta man kan göra mot en sjöman. Det är så mycket livsstil i det här yrket, säger han.

När Björn ringer som avtalat på National-dagskvällen befinner sig Marin Mättekniks arbets- och surveyfartyg M/S Franklin utanför Hebriderna, nordväst om Skottland. Under två veckors tid kör de fram och tillbaka inom ett utpekat område för att mäta havsdjupet. Därefter ska fartyget in på reparation under någon vecka innan de fortsätter ner till Belgien med ett uppdrag för ABB.

– Det är ganska stor skillnad ombord beroende på vilken typ av arbete vi utför, säger Björn. När vi har lite enklare jobb, som nu, är det ganska lugnt men kör vi undervattensroboten 24 timmar om dygn-et kan det vara upp till 32 personer ombord. Då är det fullt på den här lilla båten och surveyerna får jobba i skift och dela hytt.

1.6Björn arbetar sex veckor och är sedan hemma lika länge. Under senaste ledig-heten var han i Stockholm för att ta emot en belöning från Sjömanshusstiftelsen för den lejdarvagn som han och kollegan Joakim Gräbner, teknisk chef, uppfunnit. Idén till vagnen fick de efter att lastrumsluckan blockerats i samband med att ett Larssystem (Launch and recovery system) installerades. I lastrummet förvaras en hel del tunga reservdelar och när luckan stängdes blev besättningen tvungen att baxa upp grejer via en smal lejdare.

– När man skulle ha upp de riktigt tunga grejerna, som 50-kilosblock, blev det svårt. Vi vände oss till rederiet och frågade om det inte fanns någon annan lösning, men de sa att det skulle bli för komplicerat. Det var precis vad vi ville höra. Vi tog det som en utmaning och började fundera på hur man skulle kunna göra.

Tillsammans skissade de på en vagn som skulle kunna rulla uppför lejdaren. För att den inte skulle kunna tippa omkull eller välta bakåt krävdes dubbla skenor längs lejdarens ytterkanter. Räckverket behövde också breddas så att det låg utanför lejdarens sidor. Vagnen skulle drivas av en elvinsch placerad högst upp i trappan för att inte vara i vägen.

– När vi var klara med alla ritningar och hade materialet vi behövde tog det inte mer än tre, fyra dagar att svetsa ihop det och få allt på plats. Det var inte särskilt krångligt.

Deras kreativitet belönades med 10 000 kronor av Sjömanshusstiftelsen. Björn berättar att det var första gången han skickat in ett bidrag till stiftelsen, men säger att uppfinna och kreera är en del av yrket.

– Det är väldigt mycket svetsa och svarva och hitta lösningar. Att lösa problem är jätteroligt och man går och småler när man ser att saker och ting fungerar. Man är nog som en liten pojke ibland, det är kul att leka, säger han med ett skratt.

Björn har jobbat till sjöss sedan han gick ut Sjömansskolan i Stockholm för 16 år sedan. De senaste 13 åren har han varit bosatt i Cebu city på Filippinerna, men till sommaren ska han och sambon flytta hem till Sverige.

– Det ska bli kul, men jag får nog försöka leta upp någon butik med rea på riktigt varma vinterkläder.

Linda Sundgren

1.4

Drivs av Breakwater Publishing