Och så klev lastägarna fram

I åratal har man inom sjöfarten pratat om hur lastägarna sitter med makten i sin hand när det kommer till säkerhet och god arbetsmiljö. Om vilka möjligheter lastägarna har att kunna påverka oseriösa redare och tvinga dem att skapa drägliga förhållanden och schyssta villkor för sina besättningar. Skulle lastägarna vägra köpa frakter av rederier med undermåliga fartyg skulle dessa rederier snart möta svältdöden och försvinna från marknaden. Därför var det inte så konstigt att jubel utbröt när fyra stora svenska bolag lagom till jul meddelade att de tänkte göra just detta. Under namnet Responsible shipping initiative (RSI) har de gått samman för att försöka komma åt de rederier som inte lever upp till villkoren i deras kontrakt. De har hyrt in egna inspektörer som ska utföra kontroller av de fartyg som de anlitar. Resultaten sparas i en gemensam databas där man enkelt ska kunna sålla agnarna från vetet. Bolagen som startade RSI är Lantmännen, EFO, Stockholm Energi och Södra. Efter årsskiftet meddelades att även SSAB hade gått med, och man hoppas kunna fortsätta växa: ju fler man är desto större möjligheter att påverka. Men RSI är inte bara ett lovvärt initiativ av bolag som vill göra rätt. Det är också resultatet av ITF-inspektören Håkan Andrés envisa arbete för alla de som jobbar ombord på fartyg med ägare som varken tar hand om besättningar eller fartyg. Han var den som uppmärksammade bolagen på hur det står till på vissa av de fartyg som fraktar deras gods. Hur besättningarna ibland inte får rätt lön, hur det fuskas med vilotidsjournaler och om rutten eller för lite mat. År 2016 belönades Håkan André med Sans arbetsmiljöpris för sina insatser.

Linda Sundgren/redaktör San-nytt

Drivs av Breakwater Publishing