SAN-konferens 2013: När olyckan har hänt

Från Costa Concordia till pirater på årets San-konferens

Intresset var stort när San höll sin årliga arbetsmiljökonferens i Göteborg den 24 oktober. Dagens tema var när olyckan hänt och åhörarna fick ta del av ingående beskrivningar av uppmärksammade olyckor, beredskapsplaner och pågående regelförändringar.
Det starkaste och mest personaliga anförandet hölls av journalisten och författaren Jan Mosander. Han var ombord på kryssningsfartyget Costa Concordia då hon förliste utanför den italienska ön Giglio i januari 2012 och beskrev hur han som passagerare upplevde katastrofen då 32 människor miste livet.

Talare från Stena Line (Matserik Eriksson) och Destination Gotland (Nils Nordström) pratade om behovet av att vara väl förberedd om olyckan är framme och forskare Cecilia Österman talade om nödvändigheten av säkerhetsövningar. Transportstyrelsens Erik Eklund berättade om pågående förändringar i det internationella regelverket. Han berättade hur utvecklingen går från detaljreglering mot ett mer funktions- och målstyrt regelverk. Joakim Enström på försäkringsbolaget The Swedish Club pratade siffror och statistik medan sjösäkerhetsexperten Eric Wahren gav en fördjupad bild av varför olyckor sker. Hans budskap var att branschen måste jobba hårdare för att få bort det inhumana och utvecklingshämmande syndabockstänket. Ett annat intressant föredrag hölls av Wallenius Marines dp som berättade om rederiets beredskap i händelse av en piratattack eller fartygskapning.

Årets San-pris delades i sedvanlig ordning ut av arbetsmiljönämndens ordförande Lars Andersson. Priset gick till Anneli Rusth Jensen på Viking supply ships för sitt omfattande arbete med att minska kemikaliehanteringen ombord.

Föredrag

Eric Wahren Safety Management System AB

Cecilia Österman Sjöfartshögskolan, Linnéuniversitet

Matserik Eriksson Stena Line Scandinavia AB

Arto Nordlund Sahlgrenska Akademin, Göteborgs Universitet

Peter Jodin Walenius Marine AB

Joakim Enström The Swedish Club

Erik Eklund Transportstyrelsen

Nils Nordström Destination Gotland AB

 

Annelie Rusth Jensen årets SAN-pristagare 2013

San-konferens 2013 026

Annelie och arbetsmiljönämndens ordförande Lars Andersson

Årets SAN-pristagare har visat hur man med enkla åtgärder kan åstadkomma stora förbättringar. Hon får utmärkelsen för sitt omfattande arbete med att skapa en renare och säkrare arbetsmiljö för rederiets ombordanställda. Tack vare sitt genuina engagemang och sin imponerande drivkraft har åtgången av hälsovådliga kemikalier minskat dramatiskt på rederiets fartyg. På vissa båtar har förbrukningen av vaskmedel sjunkit med hela 90 procent och det används betydligt mindre skadliga limmer och målarfärger än tidigare. Antalet produkter har också blivit färre och numera återfinns samma medel på samtliga fartyg. Doseringsapparater har installerats och rederiet har ställt samman tydliga informationsblad som på ett enkelt sätt förklarar vad en produkt innehåller och vilken skyddsutrustning den kräver. Arbetet har utförts i nära samarbete med besättningarna där alla fått möjlighet att vara med och påverka.

 

 

Årets konferens var mycket uppskattad!

Vår utvärdering gav oss dessa kommentarer:

”Lysande!”

”Nya infallsvinklar”

”Detta var riktigt bra. En helt igenom intressant dag”

”Suveränt att öppna med en person som var med på Costa Concordia”

”Bra, t.o.m. mycket bra”

”En ”push” att jobba vidare med dessa frågor”

”Bra tema, alltid lika aktuellt”

”Mycket av det jag har hört kommer jag att försöka väva in i utbildning etc i mitt rederi”

”Fantastiskt bra!”

 

 

Bilder från dagen

Cecilia Österman höll sitt föredrag som handlade om att utbilda och att träna sig inför det otänkbara.

Cecilia Österman håller sitt föredrag om att utbilda sig och träna inför det otänkbara.

Eva Ohlsson, San, och Peter Jodin, Wallenius

Eva Ohlsson, San, och Peter Jodin, Wallenius

Kaffepaus

Kaffepaus

Bo Lindgren, Stena Line

Bo Lindgren, Stena Line

Bensträckare

Bensträckare

Erik Eklund Transporstyrelsen

Erik Eklund Transporstyrelsen talar om förebyggande inom sjösäkerheten idag och i framtiden.

Konferensmingel

Konferensmingel

 

 

 

 

 

Drivs av Breakwater Publishing