Tekniker Niklas Jarenfors gillar problemlösning

Tillsammans med två maskinkollegor på Finntrader konstruerade motorman Niklas Jarenfors en bärbar dusch för kemolyckor. På Sjömanshusstiftelsens belöningsdag den 8 maj tilldelades han och arbetskamraterna 21 000 kronor för sin innovation.

Den ursprungliga idén till kemduschen kom från ropax-färjan Finntraders förste fartygsingenjör som ville höja säkerheten i händelse av en kemolycka. Med en portabel dusch skulle kemdräkterna kunna tvättas rena på plats, direkt efter en saneringsinsats, och därmed skulle spridningen av farliga kemikalier kunna begränsas avsevärt. Reparatörerna Joacim Castenson och Niklas Jarenfors samt motorman Royne Loo fick tillsammans uppdraget att konstruera duschen.

– Joacim började och han tillverkade foten och ramen. När jag gick på mitt pass tog jag över och slutförde arbetet tillsammans med Royne som hade många bra idéer på hur man kunde lösa saker och ting, säger Niklas Jarenfors.

Duschen består av en stålfot och en hög ram med sex duschmunstycken, två längs långsidorna och två i överliggaren. En tre meter lång brandslang är kopplad till ramens nedre del och ansluts till närmaste brandpost. Sedan är det bara att öppna ventilen och låta vattnet spola dräkten ren.

– Meningen är att brandgruppen ska montera duschen och göra allting klart medan rökdykarna arbetar med att sanera kemläckan, säger Niklas Jarenfors. Det enda som behövs för att kunna använda duschen är vatten, men det är inga problem. Brandposter finns lite överallt ombord.

Drömde om Chalmer

Niklas Jarenfors säger att han gillar den här typen av problemlösning och innovationsuppdrag. Sedan barnsben har han närt en dröm om att plugga på Chalmers tekniska högskola i Göteborg och efter gymnasiet valde han att söka till sjöingenjörsprogrammet. Att han sedan examen förra året arbetat i manskapsbefattningar, först som reparatör på Finntrader och nu som motorman på Stena Jutlandica, har han inga problem med, säger han.

– Jag tror absolut att jag som befäl kommer att ha nytta av att ha jobbat som manskap. Man får nog en större förståelse för att vissa arbeten kan ta betydligt längre tid än man först tror. Men nu känner jag att jag är mogen att gå vidare och om jag skulle bli erbjuden en befälstjänst skulle jag ta den.

Niklas Jarenfors kommer från en teknikintresserad familj, men är den ende som valt att gå till sjöss. Till skillnad från sina bröder, som båda håller på med IT, ville han ha ett mer praktiskt och handfast yrke där man får jobba med händerna.

– Det är fräckt att äntligen få applicera de fysiska och matematiska uträkningarna på något praktiskt och se konkreta resultat. Det här jobbet passar mig väldigt bra, säger han.

Variationen, självständigheten och ansvaret är sådant han säger sig uppskatta med jobbet ombord.

– Försten kan säga att: Den där maskinen går inte som den ska, kan du titta på det? Då får man tänka efter själv och fundera lite över symptomen och sedan fixa det som är fel. Eller också handlar det om en överhalning, alltså planerad service, och då är det viktigt i vilken ordning man gör saker och ting. Det är dyra grejer vi håller på med så det gäller att vara försiktig.

Niklas Jarenfors

Ålder: 25.

Familj: Mamma, pappa och två bröder.

Bor: I Kungälv utanför Göteborg. 

Bakgrund: Tekniskt program på gymnasiet, Chalmers tekniska högskola, reparatör på Finntrader, motorman på Stena Jutlandica.

Aktuell: Mottagare av Sjömanshusstiftelsens arbetsbelöning 2019.

Arbetsmiljötips: Ta det säkra före det osäkra och glöm inte hörselskydden!

Linda Sundgren

Drivs av Breakwater Publishing