Sans digitala arbetsmiljövecka

Coronakrisen i fokus under San-veckan

Under den pågående pandemin omvandlades Sans årliga konferens till en digital arbetsmiljövecka. Vecka 43, samtidigt som den europeiska arbetsmiljöveckan, sändes förinspelade videoinslag på Sans Facebooksida med föredrag om bland annat svåra besättningsbyten och skildringar av tillvaron ombord under pandemin. Det digitala upplägget var nytt för alla inblandade men efter veckans slut konstaterade Sans ordförande, Lars Andersson, att resultatet var över förväntan.
– Jag tycker det gick väldigt bra, sa han. Många följde oss direkt på Facebook och man kan fortsätta att gå in och titta på sändningarna som ligger kvar ända fram till årsskiftet.

Stängda gränser
De flesta inslagen under San-veckan var alltså förinspelade, men under måndagen sändes det live från Tallink Siljas lokaler i Värtahamnen i Stockholm. Dagen inleddes med utdelning av San-priset som i år gick till Gretel Aronsson, personalpurser på Silja Symphony. Redan innan prisceremonin var över började gratulationerna till pristagaren strömma in på Facebook.
– Det kändes fantastiskt roligt, sa Gretel Aronsson som i en efterföljande intervju berättade om hur tillvaron ombord förändrats sedan pandemin bröt ut i våras.
Tisdagen blev något av en Stena-dag. Den inleddes av Ulrica Hammarqvist och Carl Mårtensson från Sten Lines pressavdelning som berättade hur de hanterade den interna och externa kommunikationen när coronan slog till.
– I mitten av mars kom chocken, sa Carl Mårtensson. Coronaviruset hade spridit sig till nästan hela Europa och det hade börjat röra på sig även i de områden där vi opererar. På två tre dagar så stängde man gränserna nästan helt och hållet i Polen, Danmark och Norge. Även i Tyskland infördes karantänsregler.
Därefter tog Jörgen Lorén, sjösäkerhets- och säkerhetsansvarig på Stena Line, över. Han berättade bland annat om hur rederiet arbetat med att vidta åtgärder för att kunna återuppta trafiken under säkra former. Under onsdagen talade Jonas Borell, forskare vid Lunds universitet, under rubriken ”Går det att ducka för en kris?” Han beskrev den så kallade Flugmodellen som kan användas för att förebygga och hantera kriser. Under torsdagen var det dags för Patrik Jönsson vid Sjö- och luftavdelningen på Transportstyrelsen, som presenterade den senast sammanställda olycksstatistiken inom sjöfarten. Under 2019 rapport-erades 288 händelser, vilket var något färre än året innan.
– De vanligaste olyckorna är maskin.haverier, grundstötningar och övrigt, sa Patrik Jönsson. Kategorin övrigt består till stor del av händelser i samband med lastning och lossning och förtöjningar. De här tre kategorierna står tillsammans för ungefär 65 procent av de händelser vi får in och inte sällan sker de tillsammans med personskador; tyvärr ofta ganska allvarliga sådana.
Många gånger sker olyckorna på grund av tekniska fel eller yttre faktorer som väder, strömmar och trånga farleder, sa Patrik Jönsson.
– Men det är också ganska vanligt att brister i kommunikation, organisation eller rutiner ligger bakom en olycka. Alltså faktorer som ofta är ganska enkla att åtgärda.

Fast ombord
Efter Patrik Jönsson var det dags för Dennis Johannson, personalchef på Wallenius Marine. Han berättade om de problem rederiet haft – och i viss mån fortfarande har – med besättningsbyten under pandemin. Han konstaterade att sjömän säkert kan vara ombord både tre, fyra och fem månader, bara de vet om det innan påmönstring. Men att få beskedet att man måste stanna ombord precis när man är på väg att åka hem är väldigt tungt.
– Ni som jobbar iland och klagar på att ni inte fått se en fotbollsmatch live, tänk då på alla de sjömän som varit ombord ett år utan att få komma hem. De är de verkliga hjältarna, sa Dennis Johansson.
Sista anförandet under veckan hölls av Agnes Olsson. Hon arbetar som styrman på ett internationellt kryssningsfartyg och var en av alla de sjömän som blev fast ombord när coronapandemin bröt ut. Hennes tio veckor blev till sex månader innan hon kunde åka hem.
– Att inte veta när man skulle få åka hem var det som var värst, säger hon.
Veckan avslutades med att Lars Andersson för Sans räkning överlämnade en donation på 15 000 kronor till organisationen Suicide Zero. Gåvan var både ett tack till de föredragshållare som ställt upp med tid och engagemang under veckan och ett sätt att uppmärksamma den omfattande psykiska ohälsan bland sjömän som blommat upp under coronan. Suicide Zeros generalsekreterare, Rickard Bracken, tog emot gåvan.
– Vi hurrade när vi fick beskedet om den här donationen, sa han. I pandemins spår kan självmordstalen inom sjöfarten, liksom i övriga delar av samhället, komma att öka och det är ingen liten marginell företeelse. Varje år tar 1 600 människor i Sverige sitt liv. Det är en person var sjätte timme. Att man väljer att uppmärksamma problemen på det här sättet, också inom sjöfarten, tycker vi är otroligt viktigt.

Föredrag

Måndag 19 oktober
Inledning och utdelning av San-priset 2020 samt intervju med San-prismottagaren.

Tisdag 20 oktober
16 weeks of hell – Ulrika Hammarqvist och Carl Mårtensson.
Hur kan en säker operativ verksamhet bedrivas under en pandemi? – Jörgen Loren

Onsdag 21 oktober
Går det att ducka för en kris? – Jonas Borell

Torsdag 22 oktober
Olyckor och avvikelser inom sjöfarten – de senaste siffrorna – Patrik Jönsson
Svåra besättningsbyten med stängda gränser – Dennis Johansson

Fredag 23 oktober
Sex månader av ovisshet – Agnes Olsson

Bilder från veckan

Drivs av Breakwater Publishing