Ett problem som kräver stora pådrag är lastförskjutning. Det är särskilt vanligt med däckslast av timmer och en sådan händelse inträffade sent i vintras utanför ostkusten. Vanliga påverkande faktorer vid dessa händelser är otillräckligt surrad last och att man använt felaktigt surr- ningsmaterial, exempelvis textilband i stället för kätting. Ofta förekommer fukt i form av snö eller is under virkespaketen som ibland dessutom är inplastade. Det leder till att friktionen i praktiken elimi- neras. Vid hög tyngdpunkt och lite hårt väder därtill är ofta förskjutningen ett fak- tum. I det aktuella fallet hade fartyget vid avgång mycket dålig stabilitet på grund av för mycket däcklast. Det är befälha- varen och besättningen som ansvarar för att lastning och surrning utförs kor- rekt. Inte desto mindre finns anledning att reflektera över det faktum att ganska många sådana händelser inträffat med fartyg som lastats i svenska hamnar. Hän- delserna har inte blivit svensk statistik eftersom fartygen ofta är utländska och förskjutningarna skett utanför svenskt vatten. Inför vinterhalvåret kan det dock finnas anledning även för hamnar och stuverier att, i den mån de kan, bidra med att uppmärksamma risken för dessa ofta ganska otäcka händelser. I Storbritannien gjordes en safety study om detta för några år sedan. Den finns tillgänglig via nedan- stående länk.
http://www.maib.gov.uk/cms_resources. cfm?file=/Timber_deck_cargo_study.pdf SFu 06.05.03 TSS 2012-498