Farligt dåliga fartyg i Sydafrika

Det här innehållet kommer från vår tidigare hemsida och kan därför se annorlunda ut.

I slutet av februari tillbringade jag en vecka i Kapstaden i Sydafrika. En fantastisk plats på många sätt, men också en hamnstad dit en hel del riktigt dåligt tonnage kommer. Under mitt besök träffade jag bland andra inspektören, Azwimmbavhi Muladzi, som arbetar på den sydafrikanska sjöfartsmyndigheten Samsa. Han hade en teori om att redare låter de yngre och finare fartygen gå i trafik på Europa; när de börjar bli slitna styrs trafiken över till Afrika. Myndighetskontrollen längs den afrikanska kusten är, enligt Azwimmbavhi, i många länder i stort sett obefintlig. En annan person i Kapstaden som möter utsatta sjömän är ITF-inspektör Cassiem Augustus. Han berättar om usla boendeförhållanden, misshandel och till och med fall där sjömän försvunnit spårlöst ute på havet. Allra värst är det inom fiskeflottan där
sjömännen arbetar sju dagar i veckan, 18 timmar per dygn i över ett år innan de får komma iland. Då och då hör desperata sjömän av sig till Cassiem och han gör ofta fartygsbesök. Men sedan något år tillbaka har det blivit svårare för honom att sköta sitt arbete. Den statligt ägda hamnen har anlitat ett privat vaktbolag för att sköta säkerheten i området och de vill inte släppa in ITF. Cassiem är därför tvungen att be polisen om eskort för att ta sig in i hamnen. Polisen ställer gärna upp, men den nya säkerhetsproceduren är omständlig för både dem och Cassiem. Nu kan man bara hoppas att den sjöarbetskonvention som träder ikraft i augusti, MLC, blir ett litet steg i rätt riktning och gör att världens sjömän kan få det lite drägligare.

Linda Sundgren

Dela artikel:
Mail
Twitter
Facebook