Färjan lämnade hamn på kvällen efter att ha lastat full last med trailrar och lastbilar. Efter någon timme upptäckte vakten rökutveckling på väderdäck, inne i det täckta utrymmet längst föröver (som ibland kallas garage). Samtidigt gick brandlarmet. Trots snabb respons från besättningen beslutade man redan efter en kvart att överge fartyget, då branden utvecklades mycket fort. Fartyget brann i flera veckor, innan man slutligen kunde släcka. Skadorna var mycket omfattande. En orsak till den snabba brandutvecklingen var att en branddörr mellan bil- däcket och inredningen stod öppen och surrad i det läget. Dessutom fick man inte igång drencherpumpen (kraftig vattensprinkler) på bildäck, samtidigt som ett rör till inredningssprinklern gick av. Medan fartygsingenjören arbetade med att koppla förbi rörbrottet, hann branden ta fart. Innan man fick igång drencherpumpen blev det för sent. Det visade sig att anledningen till att drencherpumpen inte gick igång var att en strömställare stod i fel läge efter ett tidigare servicearbete.
BSU 445/10