Piratdrabbade sjömän behöver hjälp

Piraterna i Adenviken fortsätter att plåga sjötrafiken utanför Somalia och rapporter om nya överfall strömmar in. Men det är för mycket fokus på transporter, fartyg och militär i området och för lite på de drabbade sjömännen.
Det här innehållet kommer från vår tidigare hemsida och kan därför se annorlunda ut.

Piraterna i Adenviken fortsätter att plåga sjötrafiken utanför Somalia och rapporter om nya överfall strömmar in. Men det är för mycket fokus på transporter, fartyg och militär i området och för lite på de drabbade sjömännen.
Det tycker ­Christer Lindvall, ordförande i Internationella befälhavareorganisationen, Ifsma, och vd för SFBF som tidigare i år var i Bryssel för att informera om sjöröveriet i EU.

Piratverksamheten utanför Somalias kust har ökat markant. Förra året attackerades 130 fartyg i regionen vilket är 200 procent fler än 2007. I samband med attackerna kidnappades ett 50-tal sjömän. Överfallen har fortsatt i det så gott som laglösa området under våren och antalet drabbade sjömän har blivit allt fler.

– Man missar hur besättningarna mår när man pratar om piratattacker. Ett butiksbiträde på Seven Eleven som blir rånad får hjälp av ett helt kristeam efteråt men sjömän som varit med om en pirat­attack förväntas bara segla vidare när de släpps, säger Christer Lindvall.

När ISPS-koden (International ship and port facility security code) trädde i kraft 2004 var syftet att skydda världen mot terrorister, något som kraftigt inskränkte ombordanställdas möjlighet att komma av fartygen i hamnarna. Men när nu sjömännen själva hamnar i skottgluggen är det betydligt sämre ställt med skyddet, konstaterar Christer Lindvall.

– Det tar 20 minuter att kapa ett fartyg och då kan man undra vilken sorts skydd vi talar om. Det är dags att man ger tillbaka lite till sjömännen efter allt de fått utstå i och med införandet av ISPS-koden.

Linda Sundgren

Dela artikel:
Mail
Twitter
Facebook