Port föll efter slarvig ombyggnad

Efter att en hiss till väderdäck byggts om till ramp kom också porten till väderdäck att ändras till en modell av giljotintyp, det vill säga att den öppnas och stängs i vertikalled. I samband med lossning körde en truck mot sidan av portarrange­manget, och när porten sedan skulle stängas gick inte det eftersom porten inte kom ner de sista tre meterna.
Det här innehållet kommer från vår tidigare hemsida och kan därför se annorlunda ut.

Efter att en hiss till väderdäck byggts om till ramp kom också porten till väderdäck att ändras till en modell av giljotintyp, det vill säga att den öppnas och stängs i vertikalled. I samband med lossning körde en truck mot sidan av portarrange­manget, och när porten sedan skulle stängas gick inte det eftersom porten inte kom ner de sista tre meterna.

En besättningsman klättrade upp på en lejdare för att försöka rätta till skadan. Därefter föll porten ur sin infästning och ramlade över besättningsmannen och lejdaren. Som väl var lossade inte nederkanten av porten. Det bildades ett triangelformat utrymme under porten, vilket räddade besättningsmannen från att bli klämd till döds. Däremot blev hans ena ben klämt och allvarligt skadat då lejdaren krossades i flera delar.

I den omedelbara närheten fanns ytterligare två besättningsmedlemmar som klarade sig med nöd och näppe.
Utredningen visar att ombyggnaden, som gjordes nyligen, var i högsta grad undermålig. Kompletta ritningar över arrangemanget hade inte sänts in till klassificeringssällskapets huvudkontor för godkännande. Trots detta hade klassen lokalt godkänt arrangemanget, egentligen utan att veta vad man godkände. Vidare har rapportering av händelsen från fartyget till tillsynsmyndigheten i praktiken helt uteblivit.

Sjöfartsavdelningens jurister har därför gjort en polisanmälan för att man inte rapporterat. Haverirapport för FESTIVO kommer att läggas ut inom det snaraste på www.transportstyrelsen.se.

SFu dnr 060502 TSS 2009-3101

Dela artikel:
Mail
Twitter
Facebook