Skada på drev ledde till vatteninflöde

På resa i 27 knop mellan två kajer i Västsverige uppstod ett mekaniskt ljud på båten som var av RIB-typ (ridgid inflatable boat).
Det här innehållet kommer från vår tidigare hemsida och kan därför se annorlunda ut.

På resa i 27 knop mellan två kajer i Västsverige uppstod ett mekaniskt ljud på båten som var av RIB-typ (ridgid inflatable boat). Några sekunder senare smällde det till. Befälhavaren förstod att något hade hänt med dreven varvid han omedelbart drog ner varvtalet på de bägge maskinerna. Han kunde snabbt konstatera att det handlade om styrbords drev och lade därför styrbords motor i friläge. Larmet för hög vattennivå i maskinrummet gick omedelbart därefter och befälhavaren startade den elektriska länspumpen strax innan han inspekterade maskinrummet. Vid inspektionen kunde han konstatera att vatten flödade in i båten. För säkerhets skull valde befälhavaren att strandsätta

båten på en närbelägen sandstrand. Från tiden för haveriet till strandsättningen hann befälhavaren larma 112 varvid sjöräddningen efter cirka 20 minuter kom till platsen med länspumpar. Därefter bogserades båten till reparationsvarv.

Trolig orsak till olyckan var att bälgen runt drevets drivaxel sedan en tid tillbaka varit skadad och vatten hade fått drivknuten att rosta. Vid det aktuella tillfället skar lagret i knutkorset och delar av detta slungades mot skölden som sprack varpå båten började ta in vatten. Det kan alltså noteras att det kan vara väl värt att kontrollera känsliga detaljer som gummibälgar.
SFu dnr 06.05.02 2010-3412

Dela artikel:
Mail
Twitter
Facebook