I Arbetsmiljöverkets broschyr Den organisatoriska och sociala arbetsmiljön- viktiga pusselbitar i en god arbetsmiljö lyfts ett antal frågor fram som kan användas som stöd i arbetet med sociala arbetsmiljöfrågor. Här är några av dem:
- Finns kunskap om att förebygga och hantera ohälsosam arbetsbelastning och kränkande sär-behandling och i så fall hos vilka?
- Hur ser man till att alla de som behöver sådan kunskap får den?
- Vad har chefer och arbetsledare för förutsättningar att agera om något är fel?
- Hur vill ni att det ska vara inom en bestämd framtid och hur når ni dit? Är detta förankrat hos alla, inklusive högsta ledningen?
- Vilka krav ställs i arbetet och vilka resurser finns det? Är de i balans?
- Finns det möjlighet till återhämtning?
- Finns det sätt att rapportera om och fånga upp signaler om ohälsosam arbetsbelastning?
- Vid social ohälsa, är det då klart vem som kan hjälpa till och stödja och vilka befogenheter som gäller?
- Vad finns det för forum för dialog?
- Finns det hälsorisker med arbetstidens förläggning? Om så är fallet, kan det undvikas?
- Finns det kunskap hos alla om vad kränkande särbehandling är? Är det tydligt att det inte är accepterat?
- Har man koll på det som kan orsaka kränkande särbehandling?
- Gör man något åt det?
- Har alla information om vem eller vilka man ska tala med gällande kränkande särbehandling?
- Vet dessa i sin tur vad de ska göra och var informationen hamnar?
- Står det klart var den utsatte kan få hjälp så snabbt som möjligt?
Tecken som kan tyda på att det finns brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön
- Sjukskrivningar, sjuknärvaro, hög personalomsättning.
- Olyckor, tillbud och andra avvikelser.
- Övertidsarbete. Tar med arbetet hem, jobbar över raster eller luncher.
- Låg kvalitet eller sen leverans av arbetsresultat.
- Högt arbetstempo. Signaler om att det är svårt att hinna med eller klara av arbetet.
- Konflikter och samarbetssvårigheter.
- Bristande motivation, nedstämdhet, irritation.
- Värk, sömnbesvär, trötthet, mag- och tarmbesvär
- Försämrad koncentrationsförmåga, ökad glömska, svårare att komma igång och ta initiativ.
Källa Arbetsmiljöverket